Klanten verwachten flexibiliteit en service

do, 04/25/2019 - 11:47

Het op maat inrichten van bedrijfsvoertuigen zit nog steeds in een stroomversnelling. Avietech biedt niet alleen kwaliteit, maar ook de nodige flexibiliteit om al de opbergsystemen modulair aan te passen aan de wensen van de klant.

Van één naar zes werknemers op amper twee jaar tijd: Avietech, gespecialiseerd in het inrichten van bedrijfsvoertuigen, zit in een stroomversnelling.

Zaakvoerder Tony Janssens kijkt dan ook vol verwachting naar het nieuwe jaar. “De bestellingen lopen vlot binnen.”

Avietech werd opgericht in 2009 door Tony Janssens en zijn vrouw Marleen Philips. “In volle bankencrisis, dus dat heeft ons in het begin wel parten gespeeld. Veel projecten gingen niet door omdat bedrijven onzeker waren en niet durfden te investeren. We dachten: erger dan dit zal het alvast nooit worden. Dat bleek een misrekening, want de jaren daarna ging het nog moeilijker. Maar we hebben doorgezet en profiteren nu van het gunstige economische klimaat: er wordt opnieuw meer geïnvesteerd.” Meer zelfs: Avietech heeft de wind volop in de zeilen. “We zijn vooral de laatste twee jaar sterk geëvolueerd. We hebben pas eind 2014 onze tweede medewerker aangeworven, maar intussen hebben we al zes personeelsleden: één administratief bediende, twee fulltime vertegenwoordigers en drie monteurs.”

Avietech noteerde in 2016 een omzet van 1,7 miljoen euro, een verdriedubbeling op twee jaar tijd. Tony Janssens wijt het succes aan de toegenomen naambekendheid. “Als beginnend bedrijf heb je sowieso wat tijd nodig om een goede reputatie op te bouwen. Bovendien zijn we vanaf nul gestart met een nieuw product op de Belgische markt. We zijn exclusief verdeler voor de Benelux van het Italiaanse merk Order Systems. Dat biedt ons niet alleen de vereiste kwaliteit, maar ook de nodige flexibiliteit om al onze opbergsystemen modulair aan te passen aan de wensen van de klant. Voor bagagedragers, vloeren, wanden en signalisatie werken we ook samen met andere leveranciers.”

Levenslang garantie

Avietech realiseert intussen meer dan 800 inrichtingen per jaar, en start in 2017 ook in het zuiden van Nederland. “Wij zetten heel sterk in op flexibiliteit en klantenservice”, weet Tony Janssens. “Voor sommige klanten blijkt de afstand die ze moeten afleggen om hun bedrijfsvoertuigen te laten inrichten een probleem. Daarom monteren wij onze systemen indien gewenst ter plaatse.” Ook op het vlak van garanties komt Avietech zijn klanten zo veel mogelijk tegemoet. “Het zijn kleine dingen, maar zo maken we het verschil. Bovenop de driejarige garantietermijn van de fabrikant geven wij nog twee jaar extra garantie, dus vijf jaar in totaal. Dat komt voor de meeste van onze klanten neer op een levenslange garantie, aangezien een gemiddeld voertuig vier à vijf jaar meegaat. Wie gedurende die termijn een probleem heeft, is zeker van de garantie op de inrichting. Dat is voor veel bedrijven een hele geruststelling.”

Als startend bedrijf had Avietech te weinig tijd voor prospectie en klantenbezoeken. Maar daar brengen de twee voltijdse verkoopmedewerkers vandaag verandering in. “Dankzij die commerciële mensen halen we een pak meer werk binnen, waar we vroeger vaak niet aan toe kwamen. Bovendien hebben we nu het bijkomend voordeel dat onze schaalgrootte is toegenomen. In het beginnen durfden grotere bedrijven soms niet met ons in zee gaan omdat ze dachten dat wij als kleine speler niet de nodige flexibiliteit konden bieden. Dat is begrijpelijk: als een grote onderneming vijftig nieuwe bedrijfsvoertuigen aankoopt, wil ze natuurlijk dat die zo snel mogelijk ingericht worden. Daarom is het tegenwoordig wat makkelijker voor ons om grotere spelers te overtuigen. Bedrijven die enkele jaren geleden niet met ons wilden samenwerken, nemen nu spontaan contact op.”

Tony Janssens heeft de afgelopen jaren al verschillende concurrenten zien komen en weer verdwijnen. “Dat heeft volgens mij vaak te maken met een gebrek aan specialisatie. Ik zie geregeld firma’s die het inrichten van bedrijfsvoertuigen combineren met hun andere hoofdactiviteiten, maar zo werkt het niet. Wij kiezen er resoluut voor om ons louter en alleen bezig te houden met de inrichting van bedrijfsvoertuigen. Want je kan niet alles doen. Je moet keuzes maken. Dat geldt ook voor onze sector. Als je niet helemaal gefocust bent, begin je er beter niet aan.” Toch biedt de markt een groot potentieel. Tony Janssens: “De bestellingen voor 2017 lopen vlot binnen. En ik verwacht dat het de komende maanden alleen maar in stijgende lijn zal gaan, want er wordt opnieuw goed geïnvesteerd.”

Voor wie dit voorjaar nog wil profiteren van de saloncondities op nieuwe bedrijfsvoertuigen, raadt Tony Janssens wel aan om goed na te denken over de aankoop. “Helaas merken we geregeld dat klanten bij de aankoop onvoldoende advies hebben gekregen. En dat is natuurlijk jammer, zeker als ze bepaalde wensen hebben voor de inrichting en wij hen dan moeten teleurstellen. Ik denk dat wij veel bedrijven perfect zouden kunnen adviseren bij de aankoop van hun bedrijfswagens, maar dat is meestal niet de volgorde van handelen. De meesten kopen een voertuig en komen dan pas naar ons. Sommige mensen hebben ook een totaal verkeerd beeld van hun voertuig. Dan kopen ze bijvoorbeeld een kleine bestelwagen, maar als ze ons vertellen wat ze graag zouden willen qua inrichting, blijkt dat ze veel beter een grotere versie hadden gekocht. Dat gebeurt regelmatig. Mensen kopen dikwijls een kleiner voertuig om praktische redenen: voor de ondergrondse parking, om vlot te kunnen parkeren in de stad, ... Dat kan uiteraard, maar dan moet je wel stilstaan bij de gevolgen.”